Hallo werkgever(s), hoe ga jij / gaan jullie om met een langdurig zieke werknemer?

Cliënten met een burn-out of ziekteverlof na overlijden vertellen mij dat hun werkgever niet altijd begrip heeft voor hun situatie. Toen ik op LinkedIn de tips van  Annelieke Fenstra (Sprout – magazine voor ondernemers) las, wist ik waar ik vandaag over zou schrijven. Daarom:

8 tips hoe je als werkgever om kunt gaan met een zieke werknemer:

  1. neem de ziekte van de werknemer serieus
  2. geef de werknemer de tijd om op adem te komen, vraag niet wanneer hij of zij weer komt werken. Dat bevordert meestal de re-integratie niet
  3. bel af en toe met de zieke werknemer, hou contact tijdens zijn/haar afwezigheid
  4. ga met de werknemer een open gesprek aan en vraag wat jij als werkgever zou kunnen doen
  5. stel eventueel een coachingstraject voor
  6. kijk als werkgever naar je eigen aandeel in de ziekte van de werknemer
  7. informeer in overleg met de zieke werknemer collega’s (zonder de privacy te schenden) over zijn/haar afwezigheid
  8. na een langere afwezigheid kan de drempel om terug te keren naar de werkplek hoog zijn, verlaag die drempel door de werknemer eerst eens op de koffie te vragen of nodig de werknemer uit voor een werkoverleg