Heb je de spotjes al gehoord?
Heb je de posters al gezien?
Die van de SIRE campagne: ‘De dood. Praat erover, niet eroverheen’?
SIRE is vandaag een campagne gestart om mensen te stimuleren meer over de dood te praten, hoe moeilijk en ongemakkelijk dat ook is. Gesprekken over de dood verbeteren de kwaliteit van leven.
De nieuwe SIRE-campagne houdt ons een spiegel voor. Met uit het leven gegrepen situaties: confronterend, herkenbaar, pijnlijk en soms ook grappig.
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders niet graag over hun eigen dood of over de dood van iemand anders praten. 54% van de Nederlanders geeft aan niet genoeg gesproken te hebben over de dood met iemand die er nu niet meer is. Het verdriet is hierdoor groter en het bemoeilijkt de rouw.

Gesprekken worden gekenmerkt door ongemak. Goede bedoelingen pakken verkeerd uit, waarna het gesprek maar al te vaak verstomt. Het gesprek over dood of rouw wordt vaak vermeden met behulp van dooddoeners, zo bleek uit onderzoek.

64% maakt in het gesprek makkelijk gebruik van dergelijke dooddoeners. Daarmee bedoelt SIRE opmerkingen als ‘Ach, je bent jong, je bent zo weer zwanger’ tegen iemand die net een miskraam heeft gehad, ‘Nou, op zich wel een mooie leeftijd’ tegen iemand die een oudere persoon is verloren’ of ‘Laten we morgen gewoon naar de dierenwinkel gaan’ tegen een kind dat net zijn of haar huisdier is verloren. SIRE wil met de campagne een einde maken aan die dooddoeners.
En daar sluit ik me graag bij aan! Dus…. Vraag je zelf af hoe jij dat doet,… dat praten over de dood. Of praten met iemand die net een dierbare is verloren…. of hoe jij in gesprek gaat met iemand die ongeneeslijk ziek is. Toch geen dooddoeners?!

Delen van dit bericht is lief!

#dood bespreekbaar maken
#SIRE campagne: ‘De dood. Praat erover, niet eroverheen.’
(foto komt van de site: https://dedoodpraaterover.sire.nl/)